Språkrådet reder ut ordet Rollup

Precis som Lypsyl och Termos var också Rollup först ett varumärke. Numera används ”roll up” som ett samlingsord för dessa typer av produkter som används som ett hjälpmedel i ett företags marknadsföring.

Roll up

En rollup fungerar ungefär som en rullgardin, fast tvärtom. Istället för att rullen befinner sig överst och det som rullats ihop dras nedåt så står rollupen på marken och man drar det som är ihoprullat uppåt. Det finns många olika variationer och storlekar, men vanligtvis står en rollup på marken med hjälp av en eller två ben. På dessa ben befinner sig en behållare gjord av metall som innehåller det som är ihoprullat. Genom att dra upp detta och fästa i en pinne men sticker fast i behållaren har man en slags plansch som ser ut att stå upp av sig självt.

Med en fräck rollup drar du åt sig blickar. Vad som ska befinna sig på själva duken beror naturligtvis helt på vad för slags budskap som vill förmedlas. Bilder och texter kombineras ofta och det med rätta eftersom budskapet enklare förmedlas så. Företag kan använda rollups för att marknadsföra sitt företag, sin logga, sin slogan eller något specifik produkt eller tjänst som man lanserar. Konferenser och andra samlingsplatser som arbetsplatser och större lokaler av andra slag är vanliga tillfällen där rollups används.

Av erfarenhet kan jag säga att kvaliteten är oerhört viktig för att bli nöjd med sin roll up. Utan rejäla och stabila konstruktioner samt vindtåliga och starka material kan dina rollups helt enkelt gå sönder. Planerar du att använda dem utomhus är det av ännu större vikt att du tänker på detta. Senaste gången jag rullade upp mina var jag utomhus. Det blåste rejält och det var dessutom dammigt eftersom vägarna var jordiga. Utan bra kvalité från Expofy hade de antagligen aldrig stått upp och dessutom inte gått att tvätta av efteråt. Lagret av damm gick smidigt bort utan komplikationer, vilket jag hört andra haft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*